Burns night

Ikväll är det Burns night och man ska äta en sk Burns supper vilket helt enkelt innebär att man äter Haggis. Robert Burn var en skottsk poet (all info hittade jag på engelska wikipedia) och skrev tydligen en dikt till haggisen. I alla mataffärer har det varit reklam för denna Burns night och så har det funnits fullt med Haggis att köpa, även vegetarisk sådan. Så idag när jag var på ASDA köpte jag 2 färdigrätter med vegetarisk haggis, tur att vi är vegetarianer för det var det enda som fanns kvar. Och när jag står i kassan frågar kassörskan mig om jag ska äta Burns supper tonight eftersom hon ser vad jag köper och jag svarar yeah, lite paff av frågan. Sen frågar jag om hon lagar sin egen och det gjorde hon tydligen.

Till haggisen äter man neeps and tatties(swedes and mashed potatoes alltså kålrötter och potaismos) och ja den icke vegetariska haggisen är alltså gjord av fårhjärta, lever och lungor. Hade abslout prövat den om jag inte varit vegetarian, skulle vara spännande att veta hur den smakar. 


Åt precis den den vegetariska jag köpte och ja det smakade faktiskt ganska gott, dock var det lite torrt, någon sås skulle behövts. Tror att man får någon slags whiskey sås om man äter det ute så det får vi väl prova någon gång. Och på denna högtidsdag avslutar jag nu detta inlägg med de två första verserna(av totalt 8) av dikten Adress to a Haggis av Robert Burns

Fair fa' your honest, sonsie face,
Great chieftain o' the puddin-race!
Aboon them a' ye tak your place,
Painch, tripe, or thairm:
Weel are ye wordy o' a grace
As lang's my arm.

The groaning trencher there ye fill,
Your hurdies like a distant hill,
Your pin wad help to mend a mill
In time o' need,
While thro' your pores the dews distil
Like amber bead. 

Happy Burns night!(eller vad man nu säger)

Kommentarer
Postat av: Annie

HAHAHAHA så himla seriöst hanna, en riktig uppsats! bra jobbat!

2010-01-25 @ 17:53:53
URL: http://ohyouresosilent.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0